עולים לכיתה א', נרגשים ומודאגים? המאמר הזה בשבילכם

הורים יקרים,
המעבר לכיתה א' הוא שלב מרגש ומאתגר הן לילדים והן לנו ההורים.
הילדים מסיימים את השנים הרכות שלהם במסגרת הגן, של המעטפת החמה ויוצאים לעולם חדש, אשר דורש מהם כישורים חברתיים ולימודיים שעד כה הם לא נדרשו אליהם.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להכין את הילדים לקראת השנה הראשונה בבית הספר:

דברו על בית הספר: שתפו את הילדים בחוויות חיוביות שלכם מהלימודים.
דברו איתם על מה שמצפה להם, כולל הפעילויות והחברים החדשים שהם יפגשו. כך גם תאפשרו להם לשאול אתכם שאלות ולדבר על החששות במידה ויש.

ביקור בבית הספר: במידה ולילד'ה לא יצא לבקר בבית הספר מטעם הגן נסו לברר האם ומתי אתם יכולים להגיע לשם לפני תחילת הלימודים. הכירו להם את הכיתה, איפה נמצאים הברזיה, חדר השירותים, החצר והמורים.
ביקור לפני תחילת השנה יקנה להם תחושת ביטחון ורוגע. 

מבחינה לימודית: שימו לב אם הילדים מצליחים לזהות את כל האותיות והמספרים ולכתוב אותם, אם הם מצליחים לכתוב את שמם.
מוכנות בסיסית תתרום להם רבות לביטחון העצמי, לתחושת המסוגלות.
כשהילדים עולים לבית הספר הם נדרשים להשקיעה המון אנרגיה ומשאבים רגשיים כדי להתאקלם לכיתה, למורה, לילדים החדשים, לדרישה החדשה לשבת בכיתה שעות רבות ולשמור על שקט ואיפוק ובמקביל עליהם לרכוש את הבסיס בחשבון ובשפה. ברגע שהם מגיעים עם ידע בסיסי מהבית אז רמת הלחץ סביב הלמידה יורדת דבר אשר מאפשר התאקלמות קלה יותר בשאר התחומים.
לכן, במידת הצורך נצלו את החופש לעשיית חוברות או קורס הכנה לכיתה א'. במידה והקורס מתקיים בקבוצה קטנה ואינטימית אז הוא מקנה את המיומנויות הלימודיות הנדרשות וגם מפתח כישורים חברתיים.

עידוד עצמאות: בקשו מהילדים להשתתף במשימות קטנות בבית, כמו סידור התיק והכנת בגדים למחרת, מיון גרביים (הם ממש טובים בזה 😅), פינוי מדיח וכו'. זה ייתן להם תחושת אחריות ומסוגלות. הם יחוו את עצמם כילדים תורמים ושייכים למשפחה, דבר שמאוד יחזק ויעצים אותם.

חזקו אותם על הכישורים האמיתיים שלהם לטובת חיזוק החוסן: במידה והילד נדיב וחולק עם אחותו את החטיף אז חזקו את הנדיבות שלו ואת היותו אח נפלא!
אם הילדה שלכם אוהבת לפתור תרגילי חשבון חזקו אותה על היותה חכמה, סקרנית וטובה בחשבון.
הכרת בחוזקות מעצימה את החוסן אשר יאפשר להם להתמודד טוב יותר עם קשיים שיצוצו לאורך השנים.

שגרה יומית: התחילו להקנות שגרת יומית קבועה, כולל זמני שינה וארוחות מסודרות. במיוחד בשבועות האחרונים של החופש, כדי להקל על המעבר לשגרת בית הספר.

במהלך חודשי הקיץ, בזמן פעילויות משפחתיות פשוטות כמו משחקי חברה, יצירה וטיולים אנחנו יכולים לזהות את רמת המוכנות של ילדינו ולחזק אותם במידת הצורך על מנת שהמעבר מהגן לבית הספר יהיה נעים וקל יותר.

מאחלת לכולכם מעבר חלק ושנה ראשונה מוצלחת בבית הספר!
מרגישים שזקוקים לעזרה בנושא?
צרו קשר 050-420-2811

בברכה,
נטשה ספיר
מדריכת הורים מוסמכת מכללת לוינסקי, מרכז מיכל דליות.